onsdag 23 januari 2013

Dop och prästgårdar.

I helgen döptes vårt kära barn. Allt gick bra och jag hade lite svårt att förstå att tiden gått så snabbt att gossen redan skulle få sitt namn.
Det här är vad jag bar under ceremonin och kalaset.

Älskar kappan, som för övrigt är min moders. Måste försöka få tag på en liknande.

Har svårt att känna mig riktigt tjusig numera, men det har väl med småbarnslivet att göra.

Jag hoppas det vänder, så småning om.

Vad som däremot var riktigt tjusig var kyrkan. Gudars så vacker den var. Precis lagom smyckad med otroligt fina äldre detaljer.
Jag tycker mycket om att vara i kyrkor. Det är så andaktsfullt och jag får en väldigt härlig känsla. Sedan är kyrkor ofta gamla, ibland riktigt gamla vilket gör att man riktigt känner de historiska vingslagen.

Är man som jag intresserad av historia, älskar äldre hus och nyfiken på hur prästerna haft det under våra århundraden så vill jag rekommendera den här boken. "Svenska prästgårdar" - Martin Giertz. Här får man lära sig ett och annat, b.l.a. var det inte alltid ett ekonomiskt  privilegium att vara präst för pastoraten kunde se väldigt olika ut och blev prästfrun änka så fick hon första tjing på den nya prästen som kom till byn. För gifte hon inte om sig blev hon ofta väldigt fattig, (kommer dock inte ihåg under vilket århundrade det var som änkorna hade det som mest eländigt.) Boken är otroligt bra och intressant, så därför tyckte jag det passade sig att visa den när jag ändå skrev lite smått om kyrkor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar