torsdag 24 januari 2013

Morotsbröd med yoghurt.


Oftast delar jag aldrig med mig av recept här på bloggen.
Anledning: När maten är klar äter man. För nuförtiden hinner jag inte greja och ta trevliga foton innan måltiden. Man får nämligen vara glad om man hinner äta i lugn och ro innan lillen vaknar eller gråter eller skriker eller något annat angenämt. Men i förrgår bakade jag bröd och jag hann att bränna av några bilder. Receptet kommer från Icas tidning Buffe.

Morotsbröd med yoghurt.    Ger 6 bröd

3 morötter
1/2 paket jäst
5 dl mild yoghurt (3%)
1 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
Vetemjöl och yoghurt till utbakning och pensling.

1. Skala och finriv morötterna. Smula jästen i en bunke. Tillsätt yoghurt och salt. Rör runt tills jästen lösts upp.
2. Blanda ner morötter och mjöl. Arbeta till en smidig deg.
3. Låt degen jäsa under bakduk 1 timme och 15 minuter.
4. Stjälp upp degen på mjölat underlag. Skär den i 6 bitar. Forma till runda, lite platta bröd. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
5. Skåra ett kryss i mitten av kakorna, pensla med yoghurt och strö över solrosfrön. Låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
6. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.

Smaklig spis.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar