fredag 29 mars 2013

Att färga tulpaner.

Ja, då var tulpanexperimentet färdigt. Lite intressant var det allt, för jag var nyfiken på resultatet. Nu blev det ju inte så stor skillnad på före och efter, men har man barn som är lite äldre kan det ju vara kul för dem att se  förvandlingen. Låt oss då se vad det var jag gjorde:

Först och främst behöver man tulpaner. Sen en sax för att beskära en bit av stjälken och sist en kontrastrik karamellfärg. Jag tog röd, för det var vad jag hade hemma men förslagsvis kan man ta blå för större effekt.

Sen låter man tulpanerna sloka en hel del, utan vatten så att de ska bli riktigt törstiga och när de är färdiga för en slurk så tar man en vas med vatten och heller i karamellfärgen.

Så att det blir så här tjusigt. Vet dock inte hur mycket färg man ska ha i, men häv på en hel del.
Sen sätter man i blommorna och låter de stå över natten och nästa morgon ser de ut...

så här. Som sagt ingen jätteskillnad, men jag hoppas ni ser hur tulpanen sugit upp färgen i nerverna. Ganska coolt ändå, för det blir väldigt uppenbart hur tulpanen dricker sitt vatten. Man ser liksom vart det tar vägen.

Det var min mamma som berättade om det här. När hon utbildade sig till trädgårdsmästare i början på 80-talet var det här en grej de gjorde på undervisningen. Så jag var ju bara tvungen att prova.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar