måndag 29 april 2013

Tulpanbukett.



Tulpanerna från växthuset fick snällt vänta i dörrknackaren medan jag gjorde klart mina sysslor i trädgården.

Nu börjar det spira i växthuset. Vinstocken och fikonens blad kan nu anas, medan tulpanerna har slagit ut med all sin kraft.
Det är ju så trevligt med växthus för allt går så mycket fortare på våren och allt är ju bra mycket lättare att lyckas med när växtligheten får bo så där lyxigt. Ta t.e.x basilika, det finns ingen hejd på dess växtkraft varje säsong som jag har sått den. Har förstått att den kan vara lite kinkig annars.

Något som jag annars gärna skulle vilja prova på är melon. Det hade ju varit riktigt häftigt om man hade fått sätta tänderna i en alldeles egenodlad sådan. Men odlar man den i växthus måste man pollinera blommorna, annars blir det inget utav melonen. Så det så.

Väl inne fick de dela vas med dessa vackra nejlikor, (kolla in färgsättningen). Ser förresten att tulpanerna mer ser ut som liljor än de tulpaner de faktiskt är.

Ikväll blir det "Hundra procent bonde". Bästa, bästa programmet man kan se på tv. I vintras hade jag en väldans abstinens efter programmet så då blev det att jag kollade nästan alla avsnitt via bondens hemsida. Utan svensk textning blev jag efter några avsnitt rätt haj på att förstå danskan. Bra sätt att lära sig på. Se bara till att den som talar, faktiskt talar om något som intresserar. Lättare då att ta till sig. Ja, det var allt (inte så mycket med andra ord) för idag. Ses!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar