måndag 5 augusti 2013

Dagens tips - att ta hand om frön.

I år har jag haft både tid och lust till att fröså blommor och grönsaker, med lyckat resultat. Faktiskt riktigt givande och framförallt perfekt när man vill att diverse växter ska komma igång snabbare när de väl är i landet/rabatten.
Som purjolöken som jag upplever är otroligt seg att få fart och även spetskålen, men de verkar arta sig riktigt bra denna säsong, tack vare min frösådd.
Men jag har även fått upp ögonen för en annan aktivitet man kan pyssla med nämligen att ta frön från blomster och grönsaker för att sedan odla på nästkommande år. Tycker att det känns dumt att köpa en massa frön om man nu kan ta egna från sina befintliga växter. Det är ju hel smart ju.

Känns även roligt att jag utvecklar mitt odlingsintresse, att jag faktiskt intresserar mig för något som förut verkat tråkigt. Ska nog använda vinterhalvåret till att fördjupa mig inom ämnet.

Lejongap är ju helt klart en favorit, så därför slängde jag i en massa frön i en plastbytta i våras och ställde vid fönstret. När de sen tittade upp planterade jag ut dem lite här och var i diverse rabatter och krukor.

Lejongap gör sig fantastiskt bra i bukett och buketter står ju som bekant lite varstans i mitt hem.

Just den här buketten delar plats med Sokrates på fönsterbrädan i badrummet. Förövrigt förtjänar väl badrummet mest av alla rum att få ha lite blomster, tycker ni inte det?

Fröna föll ner på fönsterbrädan, sen samlade jag upp dem, lät dem torka på ett hushållspapper. Sedan får de övervintra i en liten låda eller ask till nästa år. Så himla bra tycker jag. Hoppas bara det är någorlunda kvalitet på fröna så att de tar sig till nästa sådd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar