måndag 26 augusti 2013

Höst i trädgården.

Tänk jag tyckte nästan att sommaren försvann på en dag. Luften blev friskare, det blev lite kallare och känslan av höst kändes ganska påtaglig. Allt detta på just en dag.
Men jag gillar ju hösten. Dels för att jag fyller år då men också för att det är skördetid och för att butikerna får in nya fin, fina kläder. Hösten är för mig en nystart.

Fast i år är det lite tvetydiga känslor jag känner. Mitt barn ska börja på förskolan för att jag ska börja jobba. En ny tid nalkas som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Jag tror det är verkligt positivt för min son att börja på förskolan. Han är så pass social, framåt och nyfiken på allt så en förskolemiljö är nog precis rätt för honom. Han behöver nya utmaningar. Men samtidigt vill jag ju inte missa alla hans framsteg och unika händelser som han kommer göra. Jag vill ju hänga med min son helt enkelt.
Dock tror jag de flesta föräldrar känner så här, man får lite separationsångest, light. Att ha barn gör ju att man känner mycket och hela tiden. Allt är intensivt. Både på gott och ont.
Eller hur?

Jag tycker nog vi tittar lite på höstiga bilder från min trädgård istället för att tänka för mycket på allt det där andra.
I den vita urnan har jag planterat kryddor. Sådana där kryddor som gärna sprider sig ohämmat om de får hållas fritt. Så mitt tips är att plantera de allra flyktvänligaste kryddorna, så som citronmeliss, oregano och mynta i en låda, kruka eller något annat liknande. Då håller de sig på sin plats.

Pak choi, kinesisk kål, odlade jag för första gången i år. De blev kalasfina tills de förbaskade kållarverna gjorde angrepp. Att odla kål är inte det lättaste men jag tycker verkligen att de gör sig i ett land, för att inte tala om hur mycket jag gillar att äta olika kålväxter.

Har aldrig varit speciellt förtjust i solrosor, tills för något år sedan. Så nu har jag dem i min trädgård. Långa och granna, (hur höga kan de bli egentligen?)

Ingen vidare fart på dessa. Tidigare år har jag odlat basilika i mitt växthus, men i år beslutade jag mig för att inte göra det eftersom jag inte skulle vara hemma någonting. Så jag satte dessa och konstaterade att de kräver ett växthus. Enorm skillnad i växtlighet kan jag säga.

Så slutligen en bild på luktärten. Den har jag försökt styra upp i äppelträdet för att få en härlig effekt. Men luktärten tappar bara greppet. Men fin är den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar