onsdag 11 september 2013

Dagens tips - att ta hand om sommarens örter.

Att ta hand om örterna du haft i trädgården under sommaren är ett bra tips. Det är så praktiskt och enkelt. En del örter torkar jag och andra fryser jag in, så är det bara att ta fram när det behövs. Visst köper jag färska örter under vinterhalvåret. Det kan man ju knappast låta bli. Men jag tycker även om att kunna ta till vara på det jag haft i trädgården under sommaren. Det är ju det mest naturliga kan man tycka.

Jag torkar de örter som har lite mer ved-liknande stjälkar, (vet inte riktigt hur jag ska förklara) såsom timjan, salvia och rosmarin. Sen fryser jag in de mer bladiga örterna. Ni vet persilja, gräslök, mynta och oregano. Antingen gör man en mix av alltsammans eller var för sig. Jag ska även prova att frysa in basilika i år. Har aldrig gjort det förut så vi får se hur det blir.

På tal om att ta till vara på vad trädgården bjuder på. Härom dagen stod jag i affären och skulle köpa äpplen till en maträtt jag skulle göra, (äter nästan aldrig äpplen annars) men så kommer jag på att vi har ju hur fina och goda äpplen som helst i vår egna trädgård. Så himla dumt. Varför köpa när man har eget?!


1 kommentar: