fredag 6 september 2013

Sommarens mat.

Sommaren gick fort men var ändå ganska lunkande. Vi gjorde inte alls mycket egentligen utan befann oss mest vid vår stuga. Jag föredrar att resa runt lite mer när jag är ledig, hitta på saker. Men detta fick duga den här sommaren och det var faktiskt rätt fint det med.
När man är ledig så äter man ju ganska mycket finheter och jag tänkta att vi skulle titta lite var det var för gottigheter jag åt i somras.

Ganska tidigt på sommaren hittade vi kantareller. Vi har ett ställe som vi brukar gå till men saken är ju den att det finns en person till som funnit denna plats. Så det är alltid spännande och se vem som hunnit först varje säsong. Kampen om kantarellen liksom.

Smultron på strå. Finns det någon som inte gillar det?

När maken kom upp till stugan över helgen hade han med sig två små hinkar med jordgubbar från vårt land inne i "stan".

Det blev jordgubbar, mousserande vin, brieost och kex på stentrappan till huset, den kvällen.

Goda drinkar blev det också, med massa mynta i.

Så grillade vi citroner. Bara att halvera dem. Strö på salt och råsocker, sen grilla. Så himla himla gott till det mesta.

Å bigarråer. I år blev det ingen jätteskörd på mitt egna träd så jag köpte i butik.

Rökta räkor. Ja, det är sannerligen en sommartradition hos oss.

Jag bara äskar dem. Sen måste man ha en god sås till. Gärna gjord på creme fraiche, majonnäs, dragon och lite citron.

Sen har vi ju förstås kräftor. Dessa (som var frysta först) åt vi i Dalarna efter att ha gjort en ny lag åt dem. Superba blev de tyckte vi.
Ja, detta var lite av vad vi stoppat i oss under denna varma sommar. Fler rätter hade jag egentligen kunnat fota, men just de här måltider betydde nog extra mycket eftersom jag valde att dokumentera och förmodligen hade jag det rätt trevligt när jag smörjde kråset vid just dessa tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar