fredag 7 februari 2014

Energifyllda Bars till barnen (och dig med för all del).

Ibland tryter min inspiration på bra mellanmål till lillen. Blev därför glad när jag hittade detta recept i tidningen Vi föräldrar. Nyttiga Bars som går perfekt att frysa eller ta med ut på picknicken.
Nu gjorde jag inte precis efter tidningens recept, eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma. Men lillen älskade dem så det var ju ändå ett bra betyg.

1 dl torkad frukt, (jag använde tranbär)
2 dl blandade frön. T.e.x Solrosfrön och pumpafrön
0.5 dl havre
0.5 dl rågflingor
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
100 gram smör
1 msk kokosfett
2 msk honung (ej till barn under 1 år)
1 äggvita
Även 1 gammal banan fick hänga med ner i smeten.

1. Ugn 200 grader
2. Hacka bären och bananen i små bitar.
3. Blanda alla torra ingedienser. Tillsätt smör, honung, banan och äggvita. Rör ihop till en smet.
4. Forma avlånga platta kakor, ca 1-2 cm höga och lägg på plåt. Grädda 8-10 min. Låt svalna.

Jag delade dem på mitten och paketerade dem i frysen.




3 kommentarer:

  1. Låter jättegott skall nog prova.

    SvaraRadera
  2. Oh, tack, gjorde dessa en gång och har letat massor efter receptet men inte hittat det. Vet du möjligen vilket nummer eller år det var i vi föräldrar? Ska prova ditt recept./ Maria

    SvaraRadera